>

BUICK CLUB OF NORWAY

Tidligere artikler

Vilkårene for å oppnå LMK forsikring er blitt myket opp etter årsmøtet 2009. Blant annet har krav om hovedstrømsbryter blitt fjernet, men anbefales på det varmeste.

LMK har åpnet for mer tidstypiske endringer og bruksslitasje/patina. Dette gjelder også dekk/felger.

 Følg denne lenken inn:  LMK-FORSIKRING.  Her får du full oppdatert oversikt

 

 

 

 

 

 

Les om Buick-klubbens tur til Hadeland under arrangement og "Hadeland på kryss og tvers" og se bilder under galleriet

 

 

Lunch på Brenneriet ved Randsfjorden

Avreise fra Lierkroa pinseaften-morgen med Norges eneste Motorsporthistoriske museum som mål. En unik samling av motorsykler, effekter og dokumentasjon. Museumet har fått donert og samlet inn en masse gjenstander.

   Kistefos var hovedatraksjon på lørdagen. 4 guidede turer var booket inn, og det var muligheter for omvisning i galleriet. Parken er en opplevelse i seg selv, med nye attraksjoner i år. For de som ikke hadde med lunchkurver var det anledning til å kjøpe lunch på kaféen.

  Sanner Hotel på Granavollen ved Søsterkirkene var reservert for pinsen. Etter svært gode referanser fra bl. a. Packardklubben, en meget god dialog med hotelledelsen, og beliggenhet midt i målområdet, var dette helt ideelt. Parken rundt hotellet passet utmerket til sosialt samvær i det utrolig flotte pinseværet.

   1. pinsedag formiddag  ble brukt til å besøke Tegneseriemuseet på Brandbu og Dåpsmuseet på Tingelstad. Tegneseriemuseet, lokalisert i den gamle avisbygningen på Brandbu, er verdt et besøk. Her er 2 etasjer med montere med tegneserier, utdrag av "striper", opplevelser for den yngre garde, onkel Skrues pengebinge og mye mer. Følg linken til museet: http://www.tegneseriemuseet.no.  Dåpsmuseet, lokalisert på gården Aschim Nordre, er absolutt verdt et besøk.

   Hadeland Folkemuseum hadde sesongåpning på 1. pinsedag og Buickklubben avsluttet søndagen der. Alle bilene var linet opp på plenen foran Johnsrud-verkstedet og var en del av museumsattraksjonen. Omvisning i det mekaniske verkstedet var en del av vårt program.

  2. pinsedag var programmet guidet omvisning i Søsterkirkene, besøk på Bergverksmuseet på Grua og lunch på Ås gård i Hakadal. Se reportasje i sommernummeret av Roadmaster som blir sendt til alle våre medlemmer.

Del av den offisielle åpningen Hadeland Folkemuseum

 

 

Avreise fra Lierkroa pinseaften-morgen med Norges eneste Motorsporthistoriske musem som mål. En unik samling av motorsykler, effekter og dokumentasjon. Museumet har fått donert og samlet inn en masse gjenstander.

   Kistefos var hovedatraksjon på lørdagen. 4 guidede turer var booket inn, og det var muligheter for omvisning i galleriet. Parken er en opplevelse i seg selv, med nye attraksjoner i år. For de som ikke hadde med lunchkurver var det anledning til å kjøpe lunch på kaféen.

  Sanner Hotel på Granavollen ved Søsterkirkene var reservert for pinsen. Etter svært gode referanser fra bl. a. Packardklubben, en meget god dialog med hotelledelsen, og beliggenhet midt i målområdet, var dette helt ideelt. Parken rundt hotellet passet utmerket til sosialt samvær i det utrolig flotte pinseværet.

   1. pinsedag formiddag  ble brukt til å besøke Tegneseriemuseet på Brandbu og Dåpsmuseet på Tingelstad. Tegneseriemuseet, lokalisert i den gamle avisbygningen på Brandbu, er verdt et besøk. Her er 2 etasjer med montere med tegneserier, utdrag av "striper", opplevelser for den yngre garde, onkel Skrues pengebinge og mye mer. Følg linken til museet: http://www.tegneseriemuseet.no.  Dåpsmuseet, lokalisert på gården Aschim Nordre, er absolutt verdt et besøk.

   Hadeland Folkemuseum hadde sesongåpning på 1. pinsedag og Buickklubben avsluttet søndagen der. Alle bilene var linet opp på plenen foran Johnsrud-verkstedet og var en del av museumsattraksjonen. Omvisning i det mekaniske verkstedet var en del av vårt program.

  2. pinsedag var programmet guidet omvisning i Søsterkirkene, besøk på Bergverksmuseet på Grua og lunch på Ås gård i Hakadal. Se reportasje i sommernummeret av Roadmaster som blir sendt til alle våre medlemmer.

 

 

The club holds membership meetings every third Wednesday of the month, from August to May. The meetings are held in Oslo. Besides coffee and waffles, an "academic lecture" is held. December meeting is devoted to the youngest family members, with porridge, cartoons and visits by Santa Claus. The last club meeting before the summer, and the first in the fall, is held in the afternoon or as a Sunday excursions for the whole family. The trip goes to an interesting place, often with a cultural element, and ends with a coffee, cake and a chat.

The Club magazine Road Master, is the link to all the club members, regardless of place of residence. The magazine comes out 4 times per year. It is in color and on glossy paper. The fine quality of the Road Master Magazine has led to an award from the American Buick club for its high quality. This has been received two years in a row and the Magazine has also been praised in the Norwegian motor press. Content ranges from articles on interesting cars, restoration projects, technical tips and advice, events calendar and programs from events in the club's auspices. The substance is a mixture of the submitted material from far and near, and self-produced by the editorial committee. The Magazine's "Purchase and sale" pages are also very popular.

Every spring, like the Pentecost, the Club arranges a long trip for members, family and friends. The destination varies every year and includes a wide range of hotels and lodging. The trip has gone to all Scandinavian countries. For example, we have visited Valley hotel in Telemark, Stalheim in Voss, Høsbjør in Brumunddal, Lensmansgarden in Värmland, Store Restrup Herregaard and castle visits in Denmark. In 2007, we went to Fefor Høifjellshotell and 2008 the trip went to Trollhättan in Sweden.

The trip includes driving on idyllic country roads, visits to sites that we would not otherwise have access to, common lunches and a banquet.

The Buick club has traditionally had a stand at the Norwegian Veteran Club's spring and fall markets at Ekeberg. Usually many of the club members attend this fair and come around for a rest and a chat at the stand.

For many years, The Buick club has invited patients and their families from the Radium Hospital to excursions in our spacious car. The trip takes place in June and goes through Nordmarka, to Ullevålseter. This is a popular diversion and enjoyable break in a difficult time for these patients.

From time to time the club arranges other events, such as fairs, exhibitions and trips.

The Buick has been a popular car to import as a veteran car, or at the "30-year rule". Buick as a new car, was mostly successful before the  World War II in Norway. Still, there are certainly many models from the 1920'and the 1930' which are still unrestored in barn and  garages. Right from the start in 1903. the Buick had a top-ventilated motor, which gave the superiority of speed racing in pioneer times. Louis Chevrolet was one of Buick's factory drivers. Buick had a reputation as a  reliable car with a strong engine and good brakes. In Norway this is confirmed by the large number of Geiranger-Buicks and hotel carriages and cabs of the Buick brand. The In line eight was used from 1931 until 1953 and was known for its calm and quiet run. After the war, the Buick grille gave the nick name "Dollar-glis (glis =smile)". There are many good reasons to bet on a Buick .......

One of the benefits of being a member of the "Buickklubben", is to take advantage of the car technique network. We have a group of members that have built up a tremendous expertise in history and technology and members share information about deliveries and reliable subcontractors.

 

 

Odvar Olstad hadde med seg bilder og fortalte om sin 1930 Buick 4 dørs type  47.  Startet med et bilde hvor man ser en rustbrun front med blanke reflektorer i en garasje på Hvaler. Utfra dette bildet kommer det en spennende historie med full historikk på bilen. Med en stor porsjon humoristisk sans og selvironi fortalte Odvar forsamlingen om hvordan han ble fasinert over de blanke reflektorene, kampen med seg selv og støtte fra sin kone før bilen ble kjøpt. En utrolig historie om en bil som kom til Norge med Amerikabåten, en direktørfrue på Borregaard som første eier og hennes liv. Odvar hadde også full oversikt over eiere og historien til Buicken ble stående i en garasje fra 1964 frem til Odvar kjøpte den i 2006. I sitt lange liv har den ikke gått mer enn 22589 km. I en billedserie fulgte vi restaureringen frem til et nesten ferdig resultat. Fantastisk.

Odvar Olstad forteller om restaureringen Nesten ferdig bil

 

 

Eiler Holtemann takkes etter foredrag

Tema på oktobermøte var Sikas produkter som de fleste av oss har hørt om. Eiler Holtemann stilte opp på møte og skulle lære oss om Sikas produkter innen lim, fuge- og tetningsmidler. Eiler valgte en linje uten å bruke et visuelt show, men derimot en dialog med de klubbmedlemmene som var tilstede. Det viste seg at dette var vellykket, det kom svært mange spørsmål og innspill som ble fagmessig besvart. Og gode tips rundt bruk av produktene ble presentert. En takk til Elier Holtermann fra Sika

 

 

Av innhold kan vi nevne reportasje om en 1947 Sedanette,  høsttur til Larkollen, bilder fra Norgesløpet og mye mere. Arbeidet med Roadmaster nr. 4 er i gang og redaksjonen tar gjerne i mot bidrag.

 Familien Edwardsens 1947 Roadmaster Sedanette

 

 

Møte er som vanlig på Frysja i NVK’s lokaler kl. 19.00 den 18. November. 

Alle med interesse for buick er hjertelig velkomne.

Servering av kaffe og vafler. Er du interessert i å se hva Buicklubben står for, ta deg en tur innom og treff oss.

 

 

Steven Boty, Terje Halên og Britt Døviken

For å referere til  hjemmesiden deres: Lakkrekvisita har spesialisert seg på lakkprodukter for biler, motorsykler og båter. Firmaet har mer enn 25 års erfaring innen blanding av billakk og har avansert utstyr som sikrer at komponenter og farvekoder settes sammen med stor nøyaktighet. Ved behov kan de søke hjelp fra Tyskland ved å sende for eksempel et tanklokkdeksel for å få dette analysert og få eksakt farvekode. Lakkrekvisita satser på markedet for Classic Cars og planlegger å holde kurs rundt lakkering. En dag om sliping og andre dag lakkering.

Buickklubben har fått rabattavtale for våre medlemmer, les om denne på den lukkede delen av WEB’en eller se i Roadmaster nr. 4 2009 som vil komme på tampen av året.

 

 

 

Jarle Aase tok seg tid i årets mest travle periode til lære oss om batterier. Og den som tror at et batteri er et batteri må tro om igjen. Dagens moderne biler med mye elektronikk, små "datamaskiner" og elektriske hjelpemidler som varmeseter, varme i speil osv. stiller langt høyere krav til batteriet, enn vår veteranbil som stort sett trenger strøm til å starte. Vi lærte forskjell på tradisjonelle blybatterier, rekombinasjonsbatterier, gelebatterier og AGM batterier. Det er viktig å vedlikeholdslade med riktig type lader som gir riktig ladespenning i forhold til temperatur. Kulde gjør at man må tilføre mer spenning og spenningen må tilføres riktig. Dette tar moderne ladere seg av, og Jarle orienterte oss om Exides nye elekroniske lader. I tillegg fikk vi lære om Exide og det gamle merkenavnet Sønnak. Vi vil komme tilbake med et mer utfyllende utdrag fra møtet og rabattavtale i et kommende Roadmaster og oppdaterte WEB-sider.

DELTAGERLISTE BUICKTUR 2010    

 

SJÅFØR

PASSASJER

ÅRSMODELL

BUICKTYPE

STED

Kjell Kristian Nilsen

 

 

 

Ålesund

Even Colban

May Lilly og Einar Ringstad

1962

Electra

Høybråten

Harald Hovde

Brit

1949

Super Conv.

Larkollen

Ole Jensen

Josiene

1953

Skylark Conv

Tønsberg

Nisse Hillegren

Boel

1964

Electra Conv.

Stockholm

Erik Strand

Laila Strand og Mette Valle

1965

Wildcat Conv.

Oslo

Kjell Martinsen

Grethe fuglø, Christian Fuglø Martinsen + kamerat

1965

Wildcat Convertible

Nittedal

Gaute Virik

Rannveig Moe Virik og Grete Skaug

1930

 

Siggerud

Tor Wilhelmsen

Kari Wilhelmsen

1949

Roadmaster

Oslo

Kåre Sand

Grete Godheim, Torill og Kai Syvertsen

1970

Buick Wildcat

Asker

Trond Edh

Pia Edh

1958

Buick Roadmaster Conv.

Tønsberg

Tom Pettersen

Anne Mette Pettersen

1954

Roadmaster

Gjøvik

Reidar Marsteng

Kari Marsteng,Per og Eldrid Jørgensen, Frøydis Reinsvollsveen

1948

Roadmaster Conv.

Heggedal

Tom Saxlund

Turid Saxlund, 2 passasjerer

1958

Riviera Super

Sponvika

Geir Nylund

Karin-Anna Nylund, Karin og Helge Nordli

1957

Roadmaster

Åros

Arne Haga

Nina Kristin Svevad, Lill Svevad

1969

LeSabre cab.

Sørkedalen

Pål Kr. Parlow

Per Stokke

1961

LeSabre

Bærum

Terje Kalleberg

Vivi Faye-Knudsen

1964

Skylark

Bærum

Kjell Gudim

Jorunn Gudim, Eric Gudim

1931

Sedan

Vollen

Lars Erik Bakke

Wenche Lillehagen, Andrea og Henrik

1966

Wildcat Conv.

Gjerdrum

Tor Fuglø

Brit Fuglø

1953

Special

Nittedal

Even Lund

Beathe Erøy

1984

Riviera

Oslo

Hans-Olav Lund

 

1978

Regal

Oslo

Aina Colban

Anja Flo Lauvik

1962

Special Conv.

Høybråten

Magnar Hammer

Ragnhild

1977

LeSabre

Brumunddal

Jens Fredrik Blegstad

Elbjørg Madsen

1955

Special

Moss

Nils Myhre

Elin Tobiassen

1970

Electra

Oslo

Hjalmar Ødelien

Klara Ødelien, Birgitta og Arnfinn Folsland

1956

Special

Spikkestad

Tore Hovland

 

1939

Sports Coupe

Fyllingsdalen

Halvor Glenne

Grete Glenne,Åse og Ole Johs. Hafsten

1938

Serie 40

Drøbak

Oddvar Rogneby

Torhild Waktskjold

1939

46C

Roa

Lasse Andersen

Ragnhild Ågesen Andersen

1956

Roadmaster Conv.

Holmestrand

Stein Riisnæs

Ewa Riisnæs

1930

Type 44 Sportsroadster

Skedsmokorset

Finn Strøm

Eirin Nygård

1958

Limited

Oslo

Lars Rissmann

passasjer

1955

Roadmaster

Elverum

 

 

  

 

 

 

 

Medlemsmote januar 2010

Jarle Aase tok seg tid i årets mest travle periode til lære oss om batterier. Og den som tror at et batteri er et batteri må tro om igjen. Dagens moderne biler med mye elektronikk, små "datamaskiner" og elektriske hjelpemidler som varmeseter, varme i speil osv. stiller langt høyere krav til batteriet, enn vår veteranbil som stort sett trenger strøm til å starte. Vi lærte forskjell på tradisjonelle blybatterier, rekombinasjonsbatterier, gelebatterier og AGM batterier. Det er viktig å vedlikeholdslade med riktig type lader som gir riktig ladespenning i forhold til temperatur. Kulde gjør at man må tilføre mer spenning og spenningen må tilføres riktig. Dette tar moderne ladere seg av, og Jarle orienterte oss om Exides nye elekroniske lader. I tillegg fikk vi lære om Exide og det gamle merkenavnet Sønnak. Vi vil komme tilbake med et mer utfyllende utdrag fra møtet og rabattavtale i et kommende Roadmaster og oppdaterte WEB-sider.

 

 

buick-header-logo.png
Postboks 6565 Etterstad
0606 Oslo
© 2019, BUICK CLUB OF NORWAY

Search