>

BUICK CLUB OF NORWAY

Tidligere artikler

Vi må skrive, ringe og møte relevante aktører for å endre EU-direktivet som
vil skade vår motorhistoriske kulturarv, sier styreleder i LMK, Sven Olav
Szallies.





EU vil ha færre historiske kjøretøy

EU-kommisjonen vil i et direktiv som er ute på høring innskrenke antall
historiske kjøretøy i EU/EØS. For å få definisjonen «historisk kjøretøy»
tillates ikke endringer i for eksempel motor, bremser, styring, eller
kjøretøyet utseende.



Forslaget kommer i forbindelse med at EU-kommisjonen ønsker å innføre årlig
periodisk kjøretøykontroll (PKK) på alle typer kjøretøy, inklusive mopeder.
Unntakene kan bli få, men disse omfatter bl.a. kjøretøy som er 30 år og
yngre som er definert som historiske kjøretøy. Utfordringen er at
definisjonen «historiske kjøretøy» foreslås innskrenket slik at svært mange
motorhistoriske kjøretøy vil bli klassifisert som brukskjøretøy og kalt inn
hvert år.



– Forslaget dreier seg egentlig om trafikksikkerhet, og på grunn av det øke
frekvensen av PKK fra annet hvert år til årlig kontroll, sier styreleder i
Landsforbundet av Motorhistoriske Kjøretøyklubber (LMK), Sven Olav Szallies.
– Men går definisjonen gjennom vil begrepet motorhistoriske kjøretøy oppleve
en alvorlig svekkelse. Forslaget er i skarp kontrast til den verdi
historiske kjøretøy har opparbeidet seg i både Norge og Europa/EU som en del
av vår felles kulturarv.



LMK kan vise til flere eksempler på problemer som vil oppstå med
EU-kommisjonens definisjon.

* Mer eksklusive biler ble tidligere endret utseendemessig én eller
flere ganger i sin brukstid. Årsaken var eiers ønske om å endre til noe
nytt, det opprinnelige karosseriet hadde blitt kollisjonsskadd, eller rett
og slett blitt umoderne.
* En rekke biler ble under krigen bygget om til knottfyring, og noen
er fortsatt bevart i den tilstanden.
* Flere modeller kom med åpent karosseri for sommerbruk, og en
tildekket for vinteren. Konsekvensen av forslaget er at varianten ved
innførselen til vil være det historisk korrekte. Kjøretøyet vil altså være
historisk kun halve året.

– Ta T-Ford som eksempel, der den bakre delen av kupeen ofte ble erstattet
med et lasteplan, sier styreleder Szallies. – Ofte konverterte man også den
opprinnelige sideventilmotoren til toppventil hjelp av helt vanlige
ombyggingssett. Slike tidsriktige modifikasjoner er en del av historien, og
det er helt urimelig at disse kjøretøyene ikke skal anses som historiske.



Historiske kjøretøyers utrustning, tilstand og bruk skiller seg betydelig
fra vanlige brukskjøretøy. De kjøres lite, og eierne bruker vanligvis svært
mye tid til vedlikehold. Derfor mener LMK at disse kjøretøyene ikke har
behov for en like hyppig frekvens for PKK som for moderne- og vanlige
brukskjøretøy.



Ifølge Motorhistoriska Riksforbundet (MHRF) i Sverige som LMK samarbeider
med i denne saken, viser statistikk fra Svensk Bilprovning at historiske
kjøretøy har langt færre anmerkninger enn moderne kjøretøy. Dette er i strid
med tabellen som brukes av EU-kommisjonen siden denne bare differensiert
omfatter kjøretøy opp til fylte 15 år, og de eldre enn 15 år er i samme
sekk. Dette betyr at tallene for kjøretøy 30 år og eldre er i samme gruppe
som kjøretøy i gruppen 15 – 30 år som har mange anmerkninger.
LMK og MHRFs erfaring er at kjøretøy over 30 år tas godt vare på, og har i
snitt trolig færre anmerkninger enn de yngre enn 30 år.



Den norske Kjøretøyforskriftens definisjon på et bevaringsverdig kjøretøy er
helt i tråd med LMKs og FIVAs (Fédération Internationale des Véhicules
Anciens) oppfatning. Det beste eksempelet er i § 1 pkt. 3:

«Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt
skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig
eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre
kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner
og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble
foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.»



Internasjonalt er nå FIVA meget aktiv mot EU-kommisjonen, og LMK har sammen
med flere organisasjoner sendt sine innspill til Vegdirektoratet for å
påvirke forslaget som skal sendes ut på høring.



Medlemssystem

Et medlemssystem som er skreddersydd for LMK og beregnet for bruk i alle
klubbene er snart ferdig. I løpet av året skal systemet være fungerende for
LMK og fire «pilotklubber». Fordeler som bl.a. utsendelse av
medlemskontingent på pdf, e-faktura, avtalegiro, personlige medlemssider,
felles arrangementskalender, påminnelse om klubbmøte på SMS og mye mer vil
bli tilgjengelig.
Det web baserte systemet vil bli en investering for klubben på anslagsvis et
par tusenlapper, og landsmøtet vil våren 2013 eventuelt vedta en årlig
driftsutgift. Den vil uansett bli meget overkommelig.

LMKs styre har som mål å ha et seminar om medlemssystemet i løpet av
november i år, og vil også vurdere et lignende seminar på landsmøtet 2013
etter den formelle delen er ferdig.



Løp / arrangementer 2013

De fleste klubber begynner nå å få en viss oversikt over hvilke løp og
arrangementer klubben skal gjennomføre i løpet av 2013, og når dette skal
skje. LMK vil gjerne lage terminlisten så raskt som mulig for at alle kan
begynne å planlegge bevegelsene for sommerhalvåret 2013.

Når du sender dette til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., så husk å føre opp STED, DATO, TID,
KONTAKTPERSON, MOBIL/TEL, E-POST og WEBADRESSE



Ikke vinter PKK

I Danmark er det nå gitt et generelt «amnesti» for veterankjøretøy. Heretter
vil ikke disse bli innkalt til periodisk syn i vintermånedene fra 1.
november til 31. mars. I Norge kan man ta kontakt direkte med
trafikkstasjonen for å få omgjort innkalling til kontroll fra vinterstid til
sommer.





******************** *

Vennlig hilsen



Tom T. Græger

generalsekretær

LMK



+47 22 41 39 00

+47 92 80 93 99



Øvre Slottsgate 2B

0157 Oslo

www.lmk.no

 

 

Son er fortsatt et aktuelt sted å besøke på lørdagen. Vi har avtale med en byguide som kan fortelle om en liten kystby i oppgangs- og nedgangstider. For øyeblikket graver arkeologene i hovedgaten og på bytorget, men løfter er gitt om at Sons nye miljøgate skal ha fått nytt asfaltdekke innen våre blanke biler kjører inn i de trange smugene.

Gamlebyen i Fredrikstad er et attraktivt kjøremål på søndagen. Hva vi vil oppleve der er enda ikke avklart, men gamlebyen er stinn av industri-, militær- og håndverkshistorie. Bilhistorie finnes også. Om det blir lunsj i en av stuene her i Gamlebyen, eller om vi spiser på veien videre, gjenstår å se. Fredrikssten festning i Halden står definitivt også på besøkslisten denne søndagen.

Mandagens program er foreløpig helt i det blå, men vi finner garantert på noe!

Påmeldingsfristen til Buickturen 2013 er 3. mars. Vi måtte sette fristen så tidlig pga avbestillingsfristene på Refsnes Gods. Inntil denne dato har vi reservert hele godset! La oss fylle det med glade Buickvenner. Påmelding til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., alternativt på telefon 90 56 07 34.

Håper vi sees!

 

 

 

Son er fortsatt et aktuelt sted å besøke på lørdagen. Vi har avtale med en byguide som kan fortelle om en liten kystby i oppgangs- og nedgangstider. For øyeblikket graver arkeologene i hovedgaten og på bytorget, men løfter er gitt om at Sons nye miljøgate skal ha fått nytt asfaltdekke innen våre blanke biler kjører inn i de trange smugene.

Gamlebyen i Fredrikstad er et attraktivt kjøremål på søndagen. Hva vi vil oppleve der er enda ikke avklart, men gamlebyen er stinn av industri-, militær- og håndverkshistorie. Bilhistorie finnes også. Om det blir lunsj i en av stuene her i Gamlebyen, eller om vi spiser på veien videre, gjenstår å se. Fredrikssten festning i Halden står definitivt også på besøkslisten denne søndagen.

Mandagens program er foreløpig helt i det blå, men vi finner garantert på noe!

Påmeldingsfristen til Buickturen 2013 er 3. mars. Vi måtte sette fristen så tidlig pga avbestillingsfristene på Refsnes Gods. Inntil denne dato har vi reservert hele godset! La oss fylle det med glade Buickvenner. Påmelding til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den., alternativt på telefon 90 56 07 34.

Håper vi sees!

 

 

 

NULL

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Start

Ant.

Sjåfør

Passasjerer

Års-mod.

Buicktype

Sted

1

2

Gaute Virik

Rannveig

1930

Type 30/68

Siggerud

2

3

Stein Riisnæs

Jeannette Karlsnes, Jarle Gulbrandsen

1930/1937

44 Sportsroadster / Desoto conv

Skedsmokorset

3

5

Bjørnar Engeset

Lene Vongraven, Thea Emilie(12), Hedda(8), Eirik Johann(5)

1930

Serie 69 Phaetoen

Stranda

4

2

Kåre Myrvollen

Hege

1930

Sport Roadster

Gol

5

2

Knut- Arne Svang

Kjersti

1930

Serie 60

Golsfjellet

6

1

Johan Steffen Fivelstad

 

1931

Serie 8-95 Phaeton

Stranda

7

3

Sigmund Åkvik

Tom Ellefsen

1933

Serie 67

Skien

8

4

Steinar Leganger

Torill Leganger, Ståle Vestre, Inger Vestre

1935

98C

Sjøholt

9

2

Lars R. Bjertnæs

1 passasjer

1937

Opera

Ski

10

3

Fredag 6. juni.

 Turkomiteen (Even og May Lilly Colban, Harald og Brit Hovde) reiser fra Oslo fredag den 6. juni.  Veien går via Lillehammer og Dombås. Vi stopper underveis for å spise medbrakt lunsj. Målet denne fredagen er Bjorligard Hotell på Bjorli. De har både plass og kapasitet til å ta imot oss. Kjøredistansen fra Oslo er 39 mil. Det er hyggelig om mange vil kjøre i vårt følge, men det er selvfølgelig fritt frem å legge opp egen rute og tidsplan denne første dagen, og så henge seg på underveis. Mer detaljer og kjøreplan vil komme når vi nærmer oss avreisedatoen.

Bestilling av overnatting på Bjorligard Hotell må gjøres av den enkelte ekvipasje
på nett  http://www.bjorli-booking.no/site/main/les_mer.php?page_id=3616,
på mail Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.  eller pr. telefon94 25 80 00.

Lørdag 7. juni.

Lørdagen kjører vi videre til Åndalses. Et naturlig stoppested er Trollstigen. Veien går så til Sylte og et lite stykke forbi fergeleiet Linge til Liabygda, hvor Kjell Kristian Nilsen har sitt Buicklager. Han gjerne vil vise frem sin store, utrolige samling av Buicker, hele biler, delebiler og et hav av deler. Hvis noen finner noe spennende og vil handle under besøket i denne ”godtebutikken” kan det godt hende at Kjell Kristian er åpen for en budrunde. Når vi er ferdige her, går turen tilbake til Linge og vi tar fergen over til Eidsdal. Dette er en kort fergetur. Veien fra Eidsdal til Geiranger er spektakulær. Siste del av veien heter Ørneveien og utsikten over Geirangerfjorden er fantastisk. Total kjøredistanse 15 mil.

Vi er ventet til Union Hotell i Geiranger utpå ettermiddagen der Karl Mjelva og familie ønsker oss hjertelig velkommen. Om kvelden blir det som vanlig samling om buffeten. Om noen ønsker å benytte seg av hotellets spa-tilbud kan dette enten bestilles direkte på hotellet ved ankomst eller i forveien. Øvrig program vil vi komme tilbake til.

Hotellets hjemmeside er http://www.hotelunion.no/no/

Søndag 8. juni.

Søndagen planlegger vi å ta fergen fra Geiranger til Hellesylt etter en tidlig frokost. Egen info om reservasjon av bilplass på fergen kommer vi tilbake til. Vi kjører via Hornindal til Stryn, Strynsvatnet og gamleveien forbi Stryn sommerskisenter til Grotli. Der kjører vi inn på hovedveien og følger denne tilbake, ned alle bakkene til Geiranger. (Sørg for at bremsene er i orden!). Vi planlegger en stopp på Jostedalsbreen Naturparksenter for lunsj, omvisning og panoramafilm. http://www.jostedalsbre.no/ . Hvis været og tiden tillater det, anbefaler vi at man på veien tilbake tar avstikkeren opp til Dalsnibba, 1476 meter over havet. Spektakulær utsikt. Det er bomvei opp dit, kr.100 pr. bil. Kan betales med kort eller kontant. http://www.dalsnibba.no/index.php?lang=no .Total kjøredistanse 18 mil.

Tilbake på hotellet blir det som vanlig (sannsynligvis) samling i ute, med noe kaldt å drikke og konkurranser. Senere på kvelden blir det festmiddag i Buicksalen!

Mandag 9. juni.

Dagen starter med enda en deilig frokost på Union Hotell. Deretter er det på tide å ta «klassebilde» før det er fri kjøring hjem. For dem som skal til Østlandet anbefaler vi veien over Valdresflya.

 Vi håper at mange medlemmer vil legge ut på en virkelig langtur med Buicken denne gangen, og turkomiteen har et håp om at opplegget også vil friste Buick-medlemmer fra andre deler av landet enn det vi er vant til. Vi ser frem til å møte mange nye fjes på dette treffet.

 Påmeldingsfrist inkludert innbetaling av påmeldingsavgift

 Påmeldingsfristen er satt til 5. mars 2014 til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Påmeldingsavgiften er kr. 400 pr. voksen og kr. 200 pr. barn fra 4 -12 år.

Påmeldingsavgiften dekker lunsj og inngang/omvisning i naturparken samt diverse foreløpig udefinerte utlegg. Den innbetales til DNB kto. 1503.09.28234

 

 

p>Ekeberg-marked

Klubbens adresse er Buick Club of Norway, Postboks 6565 Etterstad, 0606 Oslo

Bankkontonummeret er 7878 05 43530

Konto for ”pinsetur”:  1503.09.28234

Det koster kr. 420,- pr. år å være medlem i klubben. Familiemedlemskap koster kr. 50,-  pr. ekstramedlem uten medlemsblad

 

IBAN for konto:7878 05 43530 er : NO03 78780543530

IBAN for Pinsekonto: 1503.09.28234 er : NO29 15030928234

SWIFT: DNBANOKK

 

 

Det strømmer inn med påmeldinger til turen og vi forsøker etter beste evne å holde deltakerlisten på Buick-klubbens hjemmesider oppdatert. Sjekk gjerne listen for å se om opplysningene for egen del er korrekte. Evt. korrigeringer kan sendes oss på mail, så skal jeg rette opp.

Det praktiske opplegget denne gang blir litt annerledes enn tidligere år. Blant annet har dere sikkert oppdaget at påmeldingsavgiften er vesentlig lavere denne gangen, kr. 400 pr. voksen og kr. 200 pr. barn fra 4 -12 år (DNB kto. 1503.09.28234) innen 5. mars 2014.

Påmeldingsgebyret dekker lunsj og inngangspenger som påløper søndag 8. juni. Utover dette må hver ekvipasje stå for egne kostnader. Dette betyr bl.a.

FREDAG:Piknik-lunsj på fredag tas med hjemmefra. Overnatting fra fredag til lørdag bestilles av den enkelte. Arr. komiteen anbefaler Bjorligard:

på nett  http://www.bjorli-booking.no/site/main/les_mer.php?page_id=3616,på mail Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. eller pr. telefon 94 25 80 00.

LØRDAG: Lørdag blir det også piknik-lunsj. Med åpne butikker burde det være en enkel sak å fikse mat, og hotellet vil helt sikkert bistå med kaffe og te. Matpakke fra hotellet kan også være et alternativ. Vi skal bl.a. kjøre Trollstigen, og på Trollstigen-senteret finnes det både rasteplasser og kafé. Kjell Kristian Nilsen anbefaler som en mulighet Kafe Lupinen på Murisenteret i Valldal.

SØNDAG: Søndag skal vi kjøre fra Hellesylt over Stryn tilbake til Geiranger. Storfjorden Automobilklubb er invitert til å bli med oss på denne turen, og de har satt dette inn på sin terminliste. Fergen som går fra Geiranger til Hellesylt er privat, og den slipper om bord dem som har forhåndsbetalt billett først. For å sikre oss plass foran alle turistbussene bør alle bestille fergebillett fra Geiranger til Hellesylt på forhånd, gjerne med en gang for å sikre seg plass. Den letteste måten å reservere plass på fergen til både bil og passasjerer, er å kjøpe billetter på nett. Klikk dere inn på https://booking.fjord1.no/SelectTravelDetails.aspx

og kjøp billett (benytt Visa eller Master Card) fra Geiranger kai til Hellesylt kai søndag 8. juni 2014. Avgangstid Geiranger kl. 0930. Vi har allerede kjøpt vår billett og erfaringen er at det går greit å følge instruksjonene på skjermen. Skulle det være noen av dere som trenger hjelp, så ta kontakt med oss. Vi hjelper så gjerne.

MANDAG: Hotelloppholdet betales av den enkelte ved avreise.

Av praktiske grunner kommer vi ikke til å kjøre opp løypa på forhånd. Vi satser på at vi likevel skal kunne lage en kjørebeskrivelse som er bra nok ved hjelp av internett.

Vi gleder oss til å legge ut på en riktig langtur sammen med dere alle.  Foreløpig ønsker vi alle en riktig fin førjulstid, en fredelig jul og et godt nytt år! 

Med vennlig hilsen fra turkomiteen
Brit og Harald Hovde

Kort oppsummering – dette må du huske på:

  • Piknik fredag
  • Booke overnatting fra fredag til lørdag
  • Piknik lørdag
  • Booke fergebillett kl. 0930 fra Geiranger til Hellesylt

 

 

buick-header-logo.png
Postboks 6565 Etterstad
0606 Oslo
© 2019, BUICK CLUB OF NORWAY