>

BUICK CLUB OF NORWAY

Tidligere artikler

Vi var så heldige å få låne to flotte eksemplarer fra Buicks utrolige historie på høstmarkedet. Tradisjonen tro stilte vi med biler fra forskjellige epoker. Kjell Gudim lånte oss sin 1931 modell med sin kjente norske historie. Bilen har vært i Gudims familie hele veien, og holder en kjempeflott standard. Denne bilen trakk mange mennesker til seg. Det er gøy å vise frem biler som man ikke ser til daglig. Den andre bilen på standen vår var ikke mindre imponerende. Finn Strøms nyimporterte 1958 Limited Cab vakte berettiget oppsikt. Med sin kledelige hvite farge med rødt interiør, trakk den mange som bare bare ville se og spørre. Dette er noe av det største Buick noen gang har laget. Imponerende! I løpet av lørdagen gikk det anselige mengder kaffe og mange medlemmer var innom og tok seg en prat. En trivelig tradisjon. Også på dette høstmarkedet stilte en ryddegjeng fra Buickklubben. Denne innsatsen gjør at NVK lar oss få beholde vår faste plass på markedet.

 

 

Medlemsmøtet 17/10 ble lagt som et garasjebesøk i nærheten av Frogner og Sørum utenfor Oslo. 5 entusiaster, hvorav 4 kommer fra Buick-klubben, har leid kjelleren i en driftstbygning. Den har de pusset opp etter alle kunstens regler og de har fått et veldig flott lokale på ca. 300 kvm. Uansett hvor stort et slikt lokale er, blir det for lite plass. God takhøyde i denne kjelleren gjør at de kunne bygge hemser og installere løftebukker. Da er det er mulig å stable bilene i høyden! Denne onsdagskvelden var det ryddet, dekket langbord og pyntet, og i overkant av tredve medlemmer fant veien dit. Agendaen var bilder fra Classic Car Week i Rättvik og Power Meet, samt bilder fra oppussingen av lokalet.

 

 

Reidar Kompen viste bilder og fortalte om sitt Gläserbuick-prosjekt. De som husker bildene av "tralhaugen" som han skaffet seg, to "biler" for EN flaske konjakk, vil bli overrrasket over hva han har fått til. Det er ingen tvil om at det er mye arbeid som står igjen, men det som ingen ville tro kunne bli bil igjen, er i ferd med å gjennoppstå. Reidar har gjort et betydelig og imponerende arbeid på en Buick fra 1923 tidligere, så han sier at han visste hva han gikk i gang med, men jeg er usikker på om alle tror på ham. Sannheten er vel at de aller færreste ville tenke på å vurdere å ta med seg "all den rusten" hjem for å tenke tanken på prøve å gjøre bil av det igjen. En av drivkreftene hans er at det påstås at det ikke ble produsert mer enn 4 slike Gläserbuicker. En utfordring er i tillegg at på grunn av krigen og Dresdens totale utslettelse er det antagelig heller ikke er mulig å oppdrive noen form for dokumentasjon eller informasjon om Gläserfabrikken og den produksjonen de hadde.

Først måtte han kjøpe seg båndsag - som måtte restaureres - til alt treverket som skulle lages. Så var det bare resten igjen.... Ukuelig optimisme og et enormt pågangsmot er ord som knapt nok dekker. Når Reidar froteller, virker det som om det ikke finnes problemer. Det er bare spennende undeholdning han driver med i garasjen. Av deler trenger han "alt". For øyeblikket var det en komplett radiator med radiatorkappe som stod øverst på ønsklisten. Med tid og stunder ville det kanskje være nyttig med en sekssylindret motor også.....

 

 

Buick-klubbens julemøte ble tradisjonen tro en kveld med særlig fokus på den oppvoksende slekt. Det var julegrøt til alle, både barn og voksne. Mandelen i grøten gikk (heldigvis) til ett av barna. Etter litt tekniske startvansker (det har vært oversvømmelse på Frysja) kom tegnefilmene i gang, og den yngre garde satt ganske oppslukt, mens de eldre, kvinner og menn, kunne la praten gå over kaffekoppen og Solveigs vafler. Etter hvert kom nissen, riktignok uten skjegg, men med bart, og barna fikk poser som seg hør og bør

 

 

Også i år stilte klubben på NVK's marked med campingvogna vår. Med nykokt kaffe og boller var det et godt sig av medlemmer og andre Buick interesserte innom oss. Geir Nylund hadde med seg sin 1957 Roadmaster. Dette er en bil med norsk historie. Og BCNs viseforman, Kjell Martinsen hadde med seg sin 1965 Wildcat. Tom Pettersen rigget seg til i bakkant av standen vår med assorterte Buickdeler. Nytt av året er at vi har måttet inngå ny avtale med NVK for å beholde den fine plassen vår. For å beholde denne har vi tilbudt oss å bistå med rydding av området etter at markedet er slutt. Vi samlet en dugnadsgjeng på en 8 - 10 personer, og holdt på et par tre timer etter stengetid. Vi har fått positive tilbakemedlinger fra NVK med hensyn til jobben som ble utført. Vi trenger en dugnadsgjeng også etter de neste markedene. Det er bare å melde seg på. Datoen er lørdag 11. september 2004.

 

 

Det var godt fremmøte på Frysja, og hamburgere og cola erstattet middagen for mange av medlemmene denne kvelden. Dag Oppegaard viste bilder og fortalte fra siste høsts Hershey og Carlisle-reise. Størst inntrykk gjorde kanskje bildene fra de to junkyards de hadde vært innom. Som Dag sa: "vi kom 20 år for sent, bilene hadde vært fine, men etter så mange år utendørs var ikke lenger de rustne restene som stod igjen, særlig aktuelle objekter. Hvis du blar opp i Roadmaster nr. 4/2003 finner du et par av bildene.

 

 

Det var meget godt fremmøte denne gang, med medlemmer som kom både fra Gjøvik og Sarpsborg. Temaet kunne kanskje høres litt kjedelig ut, men det var faktisk ganske interessant å få høre Arnulf Ingulstad fortelle om bakgrunn, konstruksjon og virkemåte på de forskjellige typer rekkverk som står langs veiene vi kjører på. De som var tilstede har nå lært at det ligger mye tankearbeid og utprøving bak den ideelle rekkverk-konstruksjon. Ikke minst var det interessant å se bilder som viste at at en ulykke fort blir mye verre der hvor rekkverket ikke fungerte slik det skulle.

 

 

Noen av Buickene på Frysja den 21. april.Møtet var lagt opp uten formelt program, men med oppfordring til medlemmene å ta med både bilen (Buicken) sin og bilder eller video om Buick / restaurering / utflukt eller lignende. Dette fungerte bra. Det var flere medlemmer som hadde med bidrag til programmet. Det ble vist hyggelige bilder fra siste pinsetur, med oppfordring om å melde seg på den som vi nå legger opp til på Hedmarken. Mest inntrykk gjorde kanskje den videoen vi fikk se om en restaurering (kanskje helt) uten sidestykke. Det er helt utrolig hva noen legger ned av innsats og detektivarbeid for å få bilen original, og bedre enn det. Virkelig verdt å se. En stor takk til dem som bidro til et vellykket møte.

 

 

Det ble vist bilder og video fra Hershey og Carlisle og andre opplevelser i området. Seks Buickclub-medlemmer og en utskremt Ford-entusiast fra garasjen dro på en to-ukers tur "over dammen" for å få med seg høstens store begivenheter. De aller fleste var førstereisgutter. Turen startet med markedet på Carlisle, hvor diverse deler ble innkjøpt, og vi fikk se klipp fra bilauksjonen. Her møtte de også andre Buick-klubbmedlemmer på tur. Hershey-markedet startet noen dager senere med ytterligere muligheter for delekjøp. Innimellom ble tiden benyttet til å se på billøp av forskjellig type samt motorsykkelcruising, og ikke minst, besøke diverse bilopphuggerier i området. Et av disse var så overgrodd at det var vanskelig å se bilene under all vegetasjonen. Men deler klarte de å finne likevel...

 

 

 

 

De som ikke har hørt Buick-medlem Tom Nordlie holde foredrag før, hadde mulighten på februarmøtet vårt. Temaet var "Biler fra Slottets garasje" Tom har naturlig nok sitt hjerte hos Buickene fra denne garasjen, men det er et antall andre biler som også har vært i kongehusets eie. Tom konsentrerte seg om de "gamle bilene" som han hadde klart skaffe dokumentsjon på. Vi kan nevne Cadillack, Marmon, Packard, Mercedes, Volvo, Minerva, Humber osv. Tom har en oversikt over disse bilene som ikke mange matcher. Da det kom opp bilder av Kronprins Harald i BMW, og det ble nevnt at det hadde vært et par VOLVO Limousine på Skaugum, meldte han litt pass, det var ikke disse som var mest spennende. Hans unike bilinteresse og kunnskap om bilimportører og karosserimakere i Oslo er velkjent, men i tillegg har han en utrolig solid kunnskap om Oslos historie. Noe av dette kunne han ikke unngå å komme inn på når Slottet var en del av foredraget. Tom mestret elegant å binde mye av sin kunnskap sammen til et både spennende og levende foredrag. De som gikk glipp av det kan dessverre bare angre på at de ikke var der. Møtet var meget godt besøkt, og ekstra hyggelig var det at vi kunne observere flere tilhørere som ikke er medlem i klubben, men som hadde fanget opp ryktet om at Tom skulle komme og dermed ikke klarte å holde seg hjemme.

 

 

Vårt meget bilhistorisk interesserte medlem Jan Heftye Blehr fortalte fra sine deltagelser i et billøp i England og Frankrike, som han har vært med på et antall ganger. Løpet arrangeres hvert år. Det går over en uke og er et challengeløp hvor det kjøres regularities, dvs. at du kjører på en gitt hastighet. Det er lagt inn hemmelige tidskontroller underveis og kunsten er å passere disse på en tid som ligger nærmest opp til det idelle. Sekundavvik gir "prikker" som er minuspoeng. Kjøreruten er forskjllig hvert år, noen ganger innom London, og noen ganger helt ned til Spania. Jan har deltatt både med Buick, Jaguar, MG, og Daimler Jan har en ledig og uformell fortellerstil, og når han øser av sin kunnskap blir foredraget meget interessant. Det var nok noen Buick-eiere som følte det fristende å ta en uke av ferien og prøve seg som deltager etter alle disse spennende bildene. Å kjøre bil - fra slott til slott - i varmt sommervær må være som en sammenhengende drøm. Meget hyggelig var det også at det var bra fremøte med mer enn 30 medlemmer tilstede.

 

 

Reidar Kompen har restaurert en Buick 1923-modell som ble bygget om fra åpen til lukket bil i 1928. Han har med andre ord erfaring med restaurering, men nå er det mulig at han har skaffet seg et prosjekt som er vel stort. På Buick-klubbens annonnseside var det like før sommeren avertert et prosjekt som han ikke kunne stå i mot. Buick med Gläser-karosseri!! Det var ikke bare en bil, men to han fikk - for en flaske konjakk. Det er ikke til å stikke under en stol at det mangler mye deler og at det er svært mye å gjøre på Gläser-buicken, men han "kunne ikke stå i mot". Jeg bare måtte ta vare på disse haugene med deler. Det er virkelig bilhistorie gjemt i "tralhaugen". På medlemsmøtet fortalte Redar med stor innlevelse om hvordan han er bitt av Gläser-basillen, og det var utrolig spennende å høre hva han har klart å finne ut om historien til bilen og dens tidligere eiere. Den første utfordringen blir å frakte alle delene fra utendørslagringen hvor de ligger i dag, til et sted hvor de i det minste er beskyttet mot vær og vind. Det neste er å finne ut hvordan bilens karosseri faktisk har sett ut. Gläser var en liten karosserifabrikk som bygget opp biler på chassier fra forskjellige fabrikker. Seriene var ikke store og det er trolig ikke er noen gjenlevende Buicker av det slaget Reidar nå har skaffet seg. Det blir spennende å høre neste kapittel i Reidars Gläser-prosjekt. Følg med i Roadmaster i årene som kommer. Vi får garantert høre noe - vi krysser fingrene for at han ikke gir opp. ps: Han mangler tre hjul. Med hjul på chassiet er det lettere å flytte. Hvis du har noe som kan passe, er han interessert.

 

 

Det var flere medlemmer av Buickklubben tilstede, men ingen av dem var tøffe nok til å stille med Buick. Det var derimot en fra Toten Gammelbilklubb. Den som tror at Buick fra 1951 bare er sommerbil tar feil. Se på bildene - stor og sterk Buick i fint driv - helt til det stoppet i snøkanten.

 

   
   

 

 

På denne flotte sommerkvelden møtte det 9 biler på Henie Onstad-senteret på Høvik. Turen gikk gjennom Sandvika sentrum, langs Engervannet før vi kom ut på hovedveien over Sollihøgda. Etter å ha passert toppen tok vi av og kjørte "gammelveien" til Sundvolden. Der passerte vi krigsminnet med teksten "Vi Vil Vinne" som opprinnelig ble malt på asfalten under krigen, til meget stor irritasjon for tyskerne. Teksten er senere frisket opp igjen og er nå leselig. På den nydelige Kleivstua med den flotte utsikten, ble det servert kaffe og vafler, og vi fikk et meget spennende foredrag om Ringerike. "Jeg skryter ikke, jeg bare forteller om det vi har", sa Trygve Ellingsen etter å holdt på en stund. Han la ikke fingrene imellom og øste på en munter og meget uformelle måte av sin enorme kunnskap om Ringeike. Han fortalte om konger fra 1000 år tilbake, om Stein gård hvor Halvdans Svarte ligger begravet, om Svenskeslaget, byggingen av "Gamle Kongevei", trafikken over Krokskogen, om Gutta på Skauen under krigen, om skogsdrift, tømmerfløting, kølabrenning og Kjerraten i Åsa. Storgårdene og Asbjørnsen og Moe var også med. Virkelig et spennende fordrag som mange flere ville hatt stor glede av å høre. Gikk du glipp av det ...?...synd!

 

 

 

 

 

 

 

rets pinsetur ble avviklet i fin stil. Lørdag 26. mai opprant med strålende sol fra skyfri himmel. 21 biler møtte opp ved Gjelleråsen. Herfra kjørte vi i samlet flokk på idylliske småveier til Skibladnerkaia på Gjøvik. Her var første stopp, og picnic i solskinnet. Ytterligere tre biler sluttet seg til oss. Det ble dessverre ikke anledning til omvisning på Skibladner, men vi brukte i stedet tiden til sosialt samvær. Turen gikk videre på vestsiden av Mjøsa, og oppover Gausdal til Follebu, hvor vi fikk omvisning i Karoline og Bjørnstjerne Bjørnsons hjem Aulestad. De som ønsket det, kunne kjøpe kaffe og blåbærpannekaker. Ekstra morsomt var det at kjente og lokale skuespillere hadde øvelser til ”Aulestadspelet” på tunet, og vi fikk se og høre blant andre ”selveste Bjørnstjerne i egen person”. Vi hadde håpet å kunne kjøre Peer Gynt-veien over fjellet til Fefor, men den var dessverre ikke åpnet for sesongen, så turen videre gikk via Skei til Tretten i Gudbrandsdalen og E6 til Vinstra, før vi klatret opp til høyfjellet og Fefor. Her var det felles buffet, og vi møtte deltakere som kom fra Vestlandet og Gudbrandsdalen, til sammen 6 biler til. På søndagen var det like fint vær, og deilig og varmt. Vi kjørte i samlet flokk ned til Vinstra, til Skåbu og tilbake igjen. Denne veien ga oss en fantastisk utsikt over en flott norsk natur. Neste stopp var Rudigard, hvor Øystein Rudi hadde en liten forstilling for oss på låven, før vi fikk servert en nydelig lunsj i fjøset. Det var morsomt å se hva man kan få til med fantasi og initiativ. Etterpå ble gruppen delt i to. Den ene halvparten besøkte Krigsminnesamlingen i Kvam, mens de andre fikk se ”gull” i Kristian Opsal’s garasje. Deretter byttet gruppene. Ved kveldens festmiddag, hadde styret i klubben en overraskelse, ved at en av klubbens stiftere og mangeårig aktiv bidragsyter i mange sammenhenger, Tom Nordli ble utnevnt til æresmedlem av Buick Club of Norway. På mandag morgen hadde været endret seg, og det lå 10cm med snø på bakken og bilene, men heldigvis ikke på veien. Vi skulle ikke langt nedover i lia før det var bart, men nedbøren fortsatte, men nå i form av regn. Vi kjørte til Veimuseet ved Lillehammer, hvor vi fikk omvisning om ”veiens historie” i Norge. Her kunne vi følge utviklingen fra de første stier til dagens E6. Her er det også et ”Fjellsprengningsmuseum” inne i en tunnel i fjellet. Her var det også en fascinerende gjennomgang av utviklingen fra slegge og muskelkraft til dagens enorme bormaskiner. Årets Buicktur ble avsluttet med lunsj på Lysaker Gjestgiveri, som er flyttet, stein for stein, fra Lysaker, og bygget opp igjen her ved Veimuseet. Takk for denne gang, og velkommen tilbake til neste års pinsetur!

 

 

I pinsen 2004 ble det en meget vellykket tur med tema "Skattejakt på Hedmarken", under utrolig fine værforhold. Komiteen følte at det var mange av deltagerne som fikk et nytt syn på Finnskogen, Næroset og Løitens Brænderi, for ikke å snakke om det fine oppholdet på Hotell Norge Høsbjør. Dette hotellet kan virkelig anbefales. I alt var det 35 biler med, og nærmere 90 personer med stort og smått som fikk glede av å stifte nærmere bekjentskap med Hedmarken.

   
   
Litt pressedekning ble det også. Her kan dere lese hva Glåmdalen skrev:
   
   
....og hva som stod i Ringsaker blad:

 

 

buick-header-logo.png
Postboks 6565 Etterstad
0606 Oslo
© 2019, BUICK CLUB OF NORWAY

Search